Bemutatkozás
Intézménytörténeti szempontból az alapítás éve: 1983.
A „Szeretet és Kreativitás” óvodai pedagógiai program a Tárogató Óvoda önállóan készített pedagógiai programja.
A program elkészítése az alkotás önálló lehetősége nagy szakmai kihívást jelentett nevelőtestületünknek.
Az óvoda pedagógiai innováció környezeti feltételeinek figyelembevételével csapatmunkában, minőségi körökben gondolkodik, a munkatársak képességeinek, tudásának és tapasztalatainak átadása, az egymástól való tanulás meghatározó része a nevelőmunkának.
Az óvodában a kreatív energiákkal feltöltődött nevelőtestület stratégiai célja, hogy olyan pedagógiai innovációk további bevezetését szorgalmazza mely a gyermekek mindenekfelett álló érdekeinek szolgálatába helyezi. Az összeszokott, jó pedagógiai felkészültségű, kreatív óvodapedagógus kolléganőkkel, nevelőmunkánkat segítőkkel, legjobb szakmai, - elméleti, - és gyakorlati tudásunkkal, önképzéssel, továbbképzésekkel törekedünk pedagógiai programunk egyre magasabb szintű megvalósítására.
Ezáltal az óvoda a XXI. század óvodaképét vetítheti maga elé a jövőképében.
A Tárogató Óvoda „ Szeretet és Kreativitás” pedagógiai programja a leghatékonyabb motiváló eszköz az óvoda tehetséggondozó szemlélet formálásában, ez egyben a program erőssége is. A pedagógiai programot az innovatív nevelőtestület együttgondolkodása, szakmai minőségi együttműködése következtében továbbfejlesztette, és megteremtette a tehetségígéretes gyermekek külön gondozását.
Az óvodai nevelés a gyermeki személyiségjogok teljes kibontakoztatására törekszik, az emberi jogok, és a gyermeket megillető jogok figyelembevételével neveli a gyermekeket. Alapvető szabadságjogok tiszteletben tartásának megerősítésére kell irányulnia: az egyenlő hozzáférés biztosításával.
Programunk pedagógia két értékes gyöngyszeme a „kreativitás és szeretet”.
Erre a vezérfonalra fűzzük fel további nevelési értékeinket:
Olyan gondoskodó szeretetteljes környezet megteremtése a gyermekek számára, amely kedvet csinál a kreatív tevékenységekhez.
Olyan „gyökerek és szárnyak” biztosítása, mely egyik oldalról a biztonságot adó megkapaszkodás, „ talajfogás” lehetőségét (ősbizalom), a másik oldalon pedig „ szárnyalásuk, egyéniségük, adottságaik szabad kibontakoztatását, és fejlesztését jelenti.
Olyan bátorító technikák alkalmazása, mellyel az egészséges korlátokban való kapaszkodással segítjük a gyermekek személyiség fejlődését.
Olyan kreativitást fejlesztő módszerek, és technikák alkalmazása melyekkel olyan helyzetbe hozzuk a gyermekeket, amelyek elősegítik kreativitásuk, tehetségük felcsillanását, képességeik kibontakozását.
Olyan erkölcsi alapok beépítése a gyermeki személyiségbe, mellyel viselkedéskultúrájukat formálhatjuk, alakíthatjuk, csiszolhatjuk.
Olyan híd építése a családok között mely figyelembe veszi a generációk a családok szerkezeti, az értékrendek, a családi kultúrák, változását.
Mottónk:
„A szeretet a szabadság gyermeke”
Programunk legfontosabb célkitűzése – a kreatív gyermekek, a tehetségígéretesek felfedezése és személyiségük optimális fejlesztése. Ez magában foglalja a tehetségígéretek elkallódásának megelőzését és az alulteljesítő gyermekekben bujkáló kiváló képesség felismerésére való folyamatos törekvést. A program céljainak eléréséhez feladatunknak tekintjük a gyermekek kreativitásának felismerésén, kreativitásuk ösztönzésén, motiválásán túl megismerési, elfogadási, alkotási és biztonsági szükségleteik kielégítését, és segíteni őket az önmagukra találásban, hogy megbirkózzanak a feladatok sokszínűségével.
Minden gyermek számára biztosítva van az egyénre szabott nevelés, fejlesztés, életkori és egyéni sajátosságok, az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével bármilyenek is a képességei „átlagos”, sérült, vagy tehetséges.
Óvodapedagógiai munkánk során minden gyermeknek biztosítva van a lehetőség, hogy kreativitása kibontakozhasson, megnyilvánulhasson a különböző tevékenységek gyakorlásában, ezáltal minden gyermeknek adott a lehetőség, hogy tehetséggondozásban részesüljön.
A kreativitással a tehetség sorskérdéseivel már óvodáskorban foglalkozni kell, hiszen ezek a kérdések már az óvodában dőlnek el leginkább. A tehetségígéretesnek tűnő gyermekek számára kínáljuk fel azt a fajta külön gazdagító programot, amelyet óvodánk jó gyakorlatában fogalmaztunk meg. Az óvoda tehetségsegítő programját elfogadta a Magyar Géniusz Programiroda, és megtalálható a Magyar Géniusz Portál tehetségkönyvtárban. E program, amely a tehetségígéretes gyermekek külön gondozását mutatja be, a Magyar Géniusz Program értékelése alapján bekerül Magyarország tíz példaértékű tehetségsegítő programja közé, s a Tíz jó gyakorlat a hazai tehetséggondozásban című kiadványban olvasható.
Az intézmény társadalmi kapcsolatai széleskörűek helyi és országos szinten szoros kapcsolatot tartunk a fenntartóval, városrész képviselőivel, köznevelési intézményekkel, szakmai szervezetekkel, szakmai szolgáltató intézményekkel, civil szervezetekkel, egyesületekkel, tehetségpontokkal. Az óvoda közössége a társadalmi felelősségvállalásban elkötelezett. Kiemelten a tehetséggondozó programunk átadásában. Óvodánk kiemelt célja a program átadásában, hogy :
Segítsük a társóvodáknak elültetni a tehetségbarát társadalom szemléletet
Szakmai segítségnyújtás tehetségsegítés terén az óvodapedagógusoknak, különböző kreativitást tehetséget kibontakoztató módszerek és technikák alkalmazásának átadása.
„Jó gyakorlatot” „Gazdagító program”, bemutatása elméleti és gyakorlati szinten a korai tehetséggondozásban az óvodai nevelés mindennapjaiban és a külön gazdagításban.
A Tárogató Óvoda pedagógiai munkájának elismeréseként, kiválóan akkreditált tehetségpont elismerésben részesült immár három alkalommal.